رأي اصراري ديوان عالي کشور:برائت از اتهام لواط به لحاظ فقد ادله شرعی

فردی طی مراجعه به کلانتری اظهار داشت که فرزندم به منزل در حال گریه مراجعه نموده و در حالیکه باسن و شلوارش خونی بوده اظهار داشته همسایه او را به منزلش برده و به او تجاوز کرده است.

به گزارش اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور در تاریخ 95/10/28 هیأت عمومی شعب کیفری دیوان عالی کشور به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی و با حضور حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، معاون محترم دادستان کل کشور و اعضای شعب کیفری دیوان  عالی کشور به منظور رسیدگی به پرونده ردیف 40.95 در خصوص اتهام لواط شخص نوجوان ، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

خلاصه پرونده:

در تاریخ 92/1/11 آقای (ا.م) با مراجعه به کلانتری اعلام  (ا.ز) به فرزندش (ش.م) 3 ساله تجاوز نموده است و در اظهاراتش در کلانتری اعلام می‌دارد که امروز فرزندم به منزل در حال گریه مراجعه نموده و  باسن و شلوارش خونی بوده اظهار داشته (ا.ز) همسایه او را به منزلش  برده و به او تجاوز کرده است ضمناً حسب فتوکپی شناسنامه متهم(ا.ز) متولد 1377/11/25 بوده است.

پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری استان زنجان رسیدگی شده و متهم موصوف را به استناد علم و مستنداً به ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 و مواد 233 و 234 آن قانون به اعدام با چوبه دار محکوم  پس از اعتراض پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به  شعبه 24 ارجاع می گردد.

شعبه با بررسی اوراق پرونده با توجه به نظر آزمایشگاه پزشکی قانونی مبنی بر عدم پیدایش منی در لباسهای مجنی علیه و سواپهای تهیه شده و نیز با ظن عدم بلوغ متهم، رای فرجام خواسته را نقض به شعبه دیگر هم عرض محاکم کیفری استان زنجان ارجاع می نماید.

در ادامه ،شعبه دوم دادگاه کیفری استان زنجان پس از رسیدگی با توجه به 15 سال تمام بودن متهم و فرار وی پس از ارتکاب جرم که دلالت بر ارتکاب جرم و آگاهی وی بر قبح عمل وی دارد و پرداختن برای رویت منی و استعلام ایشان برای احراز بلوغ، توجیه شرعی و قانونی ندارد، مجدداً وی را به استناد مواد 211 و 233 و 234 قانون مجازات اسلامی با اکثریت آراء به اعدام محکوم می نماید.

اقلیت 1 نفر از اعضاء حکم اعدام را به لحاظ شبهه وارده با ظن عدم بلوغ و رشد جسمی، همانند شعبه 24 دیوان عالی کشور منتفی و نامبرده را مستحق مجازات برابر بند الف ماده 89 قانون مجازات اسلامی با توجه به نظریه پزشکی قانونی «پارگی مخاط دهانه  مقعد در محدوده ساعت 12 به همراه کبودی دور مقعد مشهود است که طی روز جاری و بر اثر فشار و یا دخول جسم سخت مدور …. گردیده … در آزمایش اسید فسفاتاژ جهت تجسس وجود مایع منی بر روی سواپ‌های مقعد و اطراف مقعد منفی و بر روی شورت و شلوار نیز منفی میباشد.

همچنین اینکه بلوغ شرعی فاعل (به لحاظ عدم احتلام متهم) محل تردید و شبهه است و عدم وجود شاهد عینی و اینکه عمل متهم بچه گانه و تاوان سنگین آنرا درک نمی‌کند و شمول ماده 234 قانون مجازات اسلامی بر عمل متهم را محل شبهه دانسته و بلوغ سنی شناسنامه ای متهم را محل تردید دانسته مجازات وی را در حد اعدام ندانسته و بر طبق بند الف از ماده 89 قانون مجازات اسلامی 92 نظر به نگهداری وی به مدت 5 سال در کانون اصلاح و تربیت اعلام داشته است.

پس از فرجام خواهی پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و مجدداً به شعبه بیست و چهارم دیوان عالی کشور ارجاع میگردد. شعبه با توجه به  نظریه پزشکی و منفی بودن نتیجه آزمایش از جهت وجود منی در سواپهای تهیه شده و لباسهای مجنی علیه و سن متهم با عنایت به مندرجات ماده 91 قانون مجازات اسلامی از جهت درک حرمت عمل ارتکابی و رشد و کمال عقل و عنداللزوم تحقیقات لازم از کسان و اطرافیان متهم با نقض دادنامه صادره به جهت نقص تحقیقات، پرونده را به دادگاه صادر کننده رای اعاده مینماید.

در تحقیق محلی از اطرافیان آقای (س.ز)گفته است فکر کنم عقلش بچه گانه بوده بازی هایش، گفتارش بچه گانه بود. آقای (ج.ز) گفته است بچه زرنگی بود در صحرا می توانست پشت تراکتور بنشیند و گوسفندان را به چرا ببرد. آقای (ج.ز) دیگری گفته است با ما کار میکرد علوفه جمع می‌کرد، میتوانست گاو و گوسفندان به چرا ببرد . فکر نمی‌کنم این کار را کرده باشد.

دادگاه پس از انجام خواسته مورد نظر شعبه 24 حکم به اعدام متهم به لحاظ ارتکاب لواط ایقابی به عنف صادر می نماید و آقای دادرس دادگاه به عنوان اقلیت نظر به عدم بلوغ شرعی به نظر قبلی خود باقی میباشد.

هیأت شعبه 24 دیوان عالی کشور با توجه اینکه شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان زنجان همانند شعبه اول محاکم کیفری استان اصرار به اعدام متهم آقای (ا.ز) پانزده ساله (پانزده سال و یکماه و 16 روز در زمان ارتکاب جرم) علی‌رغم عدم پیدایش آثار منی در سواپهای تهیه شده و لباسهای مجنی علیه و ادعای عدم احتلام که ظن بر عدم بلوغ شرعی میرود،درخواست طرح پرونده در هیأت عمومی شعب کیفری دیوان عالی کشور را نموده است.

نتیجه طرح پرونده در هیأت عمومی:

پس از طرح موضوع در هیأت عمومی شعب کیفری دیوان عالی کشور و استماع اظهارات موافقین و مخالفین و همچنین نظریه نماینده محترم  دادستان کل کشور حضرت حجه الاسلام و المسلمین مرتضوی دایر به موافقت با رأی شعبه بیست و چهارم دیوان عالی کشور به لحاظ عدم وجود ادله کافی در اثبات اتهام از جمله اقرار و بینه و اینکه مستندات پرونده موجب علم نشده‌است و اکثریت حاضرین رأی شعبه 24 دیوان عالی کشور را مورد تأیید قرار دادند.

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.

@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید