نحوه مطالبه دین توسط ضامن

ضامن در چه زماني مي تواند در دادگاه طرح دعواي مطالبه اقساط را عليه وام گيرنده طرح كند؟ آيا بايد صبر كند تمام اقساط از فيش حقوقي اش كسر شود سپس دادخواست را به دادگاه تقديم كند يا اينكه پس از كسر شدن چند قسط نيز مي تواند طرح دعوا نمايد يا اينكه حتي قبل از كسر شدن هيچ قسطي آيا به صرف اخطار بانك وام دهنده ، مي تواند طرح دعوي نمايد. در وضعيتي كه اقساط از فيش حقوقي ضامن كسر نمي شود و ضامن خودش به بانك مراجعه و قبل از كسر اقساط ، بدهي وام گيرنده را با بانك صاف مي كند چه زماني مي توان طرح دعوا كرد؟

يكي از شرايط دعوا اين است كه وجود دين بر ذمه مديون محقق شده باشد به عبارتي زمان بدهي مديون فرا رسيده باشد. مثلاً اگر كسي از يك شخص بدحساب چكي در دست دارد نمي تواند قبل از رسيدن تاريخ چك به صرف اينكه مي داند صادركننده چك بدهي اش را با سوء سابقه بدحسابي پرداخت نمي كند ، از او مطالبه نمايد. در مبحث وام و ضمانت نيز قبل از اينكه مبلغي مطابق گواهي كسر از حقوق ارائه شده از حقوق ضامن كسر گردد يا قبل از اينكه ضامن بصورت نقدي اقساطي پرداخت نكند صرف بدحسابي وام گيرنده و تعلّل در پرداخت اقساط نمي تواند دليلي براي استحقاق مطالبه وجه محسوب گردد.

ولي با كسر حتي يك قسط از حقوق ضامن يا پرداخت نقدي يك قسط ، استحقاق مطالبه وجه به اندازه مبلغ كسر شده يا پرداخت شده پيدا مي شود. ماده ۷۰۹ قانون مدني نيز مطلب فوق را بدين صورت مورد تأئيد قرار مي دهد كه « ضامن حق رجوع به مضمون عنه ندارد مگر بعد از اداء دين» . علي رغم اينكه هنوز اقساط وام به پايان نرسيده و وام مستهلك نشده ، در صورت طرح دعواي ضامن ، دادگاه وظيفه رسيدگي پيدا مي كند و بايد به دعواي مطروحه رسيدگي نمايد. ضامن بايد مطابق ماده ۷۱۳ قانون مدني در دادخواست تقديمي در قسمت ميزان خواسته صرفاً مجموع مبالغي را كه پرداخت كرده يا از فيش حقوقي او كسر شده قيد نمايد نه كل مبلغ وام . ليكن ضامني كه مي داند وام گيرنده اي كه از او ضمانت كرده شخصيتاً الباقي اقساط را حتي با وجود طرح دعواي حقوقي پرداخت نمي كند ، براي هر تعداد قسطي كه از حقوقش كسر مي گردد بايد يك دادخواست جداگانه بدهد كه در مجموع سبب تشكيل چندين پرونده در محاكم قضايي مي شود.

نكته قابل توجه اين است كه اگر اقساط معوقه از فيش حقوقي ضامن كسر گردد در اثبات وجود دين بر ذمه وام گيرنده مشكلي بوجود نمي آيد چرا كه از دادگاه تقاضاي استعلام از بانك يا كارگزيني محل خدمت فرد مي شود و صحت كسر اقساط از حقوق ضامن و لزوم بازپرداخت آن توسط وام گيرنده براي دادگاه ثابت مي شود. ولي زماني كه ضامن براي جلوگيري از مسدود شدن حقوق ماهيانه اش خود پيش قدم شده و نقداً اقساط معوقه را تصفيه مي كند حتماً بايست ضمن پرداخت ، گواهي از بانك مبني بر اينكه اين اقساط توسط ضامن پرداخت شده اخذ كند. در غير اين صورت چه بسا اثبات پرداخت توسط ضامن به مشكلاتي بر بخورد و دادگاه قرار رد دعواي ضامن را صادر نمايد.

مطابق ماده ۴۱۱ قانون تجارت پس از آنكه ضامن دين را پرداخت كرد بانك بايد تمام اسناد و مداركي را كه براي رجوع ضامن به وام گيرنده لازم و مفيد است به او بدهد. بنابراين اگر بانك از وام گيرنده چك يا سفته اي بابت تضمين بازپرداخت اقساط وام اخذ مي كند پس از تصفيه وام توسط ضامن ، بايد آنها را در اختيار او قرار دهد تا اقدامات مقتضي را براي وصول طلب خود معمول دارد. ضامن نمي تواند يك بار اقساط پرداختي را با استناد به چك يا سفته موجود در بانك و يك بار هم به استناد كسر از فيش حقوقي اش از وام گيرنده بگيرد. يك دين را نمي توان از دو طريق دو بار دريافت نمود.

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید