گواهي عدم امکان سازش

اعتبار گواهي عدم امکان سازش چه مدت مي باشد؟ 

پس از صدور گواهي عدم امکان سازش از سوي دادگاه اگر ظرف 3 ماه از تاريخ ابلاغ ( نه صدور گواهي ) به دفتر ثبت طلاق ارائه و تسليم نشود از اعتبار ساقط مي گردد و در صورت ارائه در مهلت مذکور، سر دفتر مکلف است به طرفين اعلام نمايد تا براي اجراي صيغه طلاق و ثبت آن حضور پيدا کند.   آيا مدت ماه مذکور در فوق در مورد احکام طلاق هم مي باشد؟  

خير، مهلت اين صرفا براي گواهي عدم امکان سازش است نه حکم ، بايد توجه داشت که گواهي عدم امکان سازش تنها اجازه اجراي صيغه و ثبت آن است ولي حکم طلاقي که از سوي دادگاه صادر ميشود مقيد به زمان و مهلت نيست.   اگر زوجه موفق به اخذ گواهي عدم امکان سازش شود ولي زوج پس از ارائه گواهي از سوي زوجه به دفتر ثبت طلاق تقاضاي اعسار از پرداخت مهريه نمايد تاثيري بر گواهي عدم امکان سازش و بي اعتباري آن دارد ؟

زوج نمي تواند با توسل به اقامه دعوي اعسار يا تقاضاي تقسيط مهريه خود را از انجام تکليف قانوني يعني تسليم گواهي عدم امکان سازش ظرف مدت 3 ماه از تاريخ ابلاغ بي نياز کند و از طرفي اگر زوجه گواهي را در مهلت قانوني به دفتر ثبت طلاق تسليم کرده باشد با تقديم دادخواست اعسار يا درخواست تقسيط پرداخت مهريه، به اعتبار گواهي عدم امکان سازش خدشه اي وارد نميآيد; زيرا در مهلت قانوني به دفتر ثبت، طلاق تسليم شده است.  

نحوه محاسبه مدت ماه براي اعتبار گواهي عدم امکان سازش بر مبناي ابلاغ آن به زوج است يا زوجه ؟

آغاز مدت اعتبار گواهي عدم امکان سازش تاريخ ابلاغ آن به کسي مرتبط است که گواهي به نفع او صادر شده است که حسب مورد مي تواند زوج يا زوجه باشد.   در صورت ثبت گواهي عدم امکان سازش در دفتر طلاق سردفتر چه وظايفي دارد ؟

چنانچه ذينفع ظرف مهلت قانوني (سه ماه ) گواهي عدم امکان سازش را در دفتر طلاق ثبت کند، سر دفتر بايد موضوع را به طرفين ابلاغ کند تا براي اجراي صيغه طلاق و ثبت آن حضور پيدا کند در صورت عدم حضور هر يک از طرفين براي مرتبه دوم حداکثر ظرف مدت يک ماه دعوت و به ترتيب شرح زير عمل کند.   1- در صورت امتناع زن از حضور، زوج صيغه طلاق را جاري کند و پس از ثبت در دفترخانه موضوع به اطلاع زوجه ميرسد.  
2- در صورت امتناع زوج از حضور و اجراي صيغه طلاق و دفترخانه مراتب را تائيد و به دادگاه صادر کننده گواهي اعلام مي دارد; در اين حالت دادگاه به درخواست زوجه، زوج را احضار و در صورت امتناع از حضور با رعايت جهات شرعي صيغه طلاق را جاري و دستور ثبت و اعلام آن را  به دفتر ثبت طلاق صادر مي کند. (اعمال اين بند در مواردي است که گواهي عدم امکان سازش به لحاظ تحقق شرط وکالت براي زوجه يا به لحاظ اثبات عسرو حرج زوجه يا عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام زوج به پرداخت آن صادر مي شود و يا اصولا حکم قطعي به طلاق و گواهي عدم امکان سازش به تبع آن صادر مي گردد)  
3- اگر زوج در دفتر خانه حاضر شود ولي از اجراي صيغه طلاق خود داري کند مطابق بند 2 رفتار مي شود.   آيا پس از صدور گواهي عدم امکان سازش، حضور در دفتر خانه و اجراي صيغهطلاق الزامي  است؟ آيا زوجين از توافق قبلي براي طلاق مي توانند عدول کنند؟

اگر دادگاه حکم طلاق صادر کرده باشد و اين حکم قطعي شود به دستور دادگاه در دفاتر طلاق به ثبت مي رسد و عدول يا عدم عدول زن و شوهر از توافق تاثيري ندارد ولي اگر دادگاه گواهي عدم امکان سازش صادر کرده باشد و نه حکم طلاق، بايد گفت:  
1- چنانچه متقاضي صدور گواهي عدم امکان سازش زوج باشد و به درخواست او گواهي مزبور از دادگاه صادر شود، اين گواهي صرفا اجازه طلاق است نه حکم طلاق; لذا نمي توان زوج را به طلاق مجبور کرد و زوجه نمي تواند از دادگاه الزام او را به اجراي صيغه طلاق درخواست کند، زيرا حق استفاده از اين گواهي با زوج مي باشد.  
2- اگر متقاضي صدور گواهي عدم امکان سازش زن باشد و علت اين درخواست تحقق شرط وکالت مندرج در سند ازدواج باشد، زن مي تواند با استفاده از آن وکالتي که از شوهرش هنگام عقد ازدواج گرفته خود را مطلقه نمايد و نيازي به حضور زوج يا نماينده دادگاه نيست.  
3- اگر درخواست صدور گواهي از سوي طرفين و به اصطلاح توافقي باشد و پس از صدور گواهي شوهر از توافق خود عدول نمايد و نخواهد، همسرش را طلاق دهد نمي توان او را مجبور به اجراي صيغه طلاق کرد.

اگر گواهي عدم امکان سازش صرفا به لحاظ گذشت زوجه از مهريه و قبول آن از طرف زوج صادرشده باشد، قبل از اجراي صيغه طلاق زوج مي تواند از اين توافق برگردد و از آن عدول کند؟

اگر حکم طلاق صادر نشده باشد و گواهي عدم امکان سازش صرفا به علت بذل مهريه از سوي زوجه و قبول آن از طرف شوهر صادر شود و قبل از اجراي صيغه طلاق، زوج منصرف شود نمي توان زوج را به اجراي صيغه طلاق اجبار کرد.   در چه مواردي قاضي محکمه بدون رضايت شوهر زن را طلاق مي دهد؟

از نظر شرعي و قانوني طلاق در اختيار مرد است و نمي توان او را به طلاق مجبور کرد مگر در مواردي که قانون معين کرده باشد مانند:  
1- به علت سو» رفتار مرد يا وجود عسر و حرج يا به علت عجز شوهر از دادن نفقه يا خودداري او از پرداخت نفقه و عدم امکان اجراي حکم دادگاه به الزام شوهر به دادن نفقه.  
2- خانمي که شوهرش چهار سال تمام مفقودالاثر باشد در اين موارد است که دادگاه بدون رضايت زوج صيغه طلاق را  جاري مي کند. 

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید