تکلیف مالیاتی بدون ضمانت اجرا

مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال 1387، قانونی را تحت عنوان «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» از تصویب خود گذراند که به موجب ماده 15 این قانون، اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند را مشمول مالیات با نرخ 12 درصدی کرد که مؤدیان موضوع این مالیات نیز مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد شدند. مفاد صدر ماده مذکور به شرح زیر است:

«ماده 15- اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرهایی که دولت تعیین می‌کند سالانه مشمول مالیات به نرخ دوازده درصد (12%) بر مأخذ ارزش معاملاتی می‌باشد. مالکان این قبیل اراضی مکلفند مالیات بر اراضی بایر خود را هر سال با تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و مالیات متعلق را ظرف همین مدت پرداخت نمایند…»

بدیهی است که پشتوانه اجرای قوانین، ضمانت اجرایی است که قانون‌گذار در متن قانون پیش‌بینی می‌کند. به پشتوانه ضمانت اجراست که مجریان، مخاطبین و به طور کلی اشخاص موضوع قانون، مجبور به اجرای صحیح قانون می‌شوند لذا اگر قانونی وضع شود که فاقد ضمانت اجرا باشد مکلفین موضوع قانون، اجباری جهت اجرای قانون احساس نمی‌کنند چرا که با عدم اجرا، خود را در معرض تحمل جرایم مترتب بر استنکاف از اجرای قانون نمی‌بینند.

مقصود از مقدمه پیش گفته، اشاره به این نکته است که هر چند قانون‌گذار در «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» مؤدیان مالیاتی را مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و متعاقباً مکلف به پرداخت به‌هنگام مالیات کرده است اما آیا عدم تسلیم این اظهارنامه و همچنین عدم پرداخت مالیات مذکور در موعد مقرر نیز مستوجب جرایم مالیاتی است یا خیر؟

در ابتدای امر، واضح است که هیچ جریمه‌ای در خصوص استنکاف از انجام تکالیف موضوع بحث در «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» پیش‌بینی نشده است؛ اما در قانون مالیات‌های مستقیم، به عنوان اصلی‌ترین قانون مالیاتی در زمینه مالیات‌های مستقیم نیز، مواد 190 و 192 آن به ترتیب به موضوع عدم پرداخت مالیات و عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر پرداخته‌اند اما نکته جالب توجه این است که به استناد نص صریح مواد اخیرالذکر، جرایم مندرج در این مواد صرفاً قابل تسری به استنکاف از انجام صحیح تکالیف مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم است و این یعنی، قانوناً امکان تسری جرایم مندرج در مادتین 190 و 192 قانون اخیرالذکر به عدم انجام تکالیف مالیاتی مندرج در «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن» وجود ندارد!

اکنون مطلب اصلی موضوع نگارش این یادداشت رخ‌نمایی می‌کند. قانون‌گذار، تکلیفی را وضع کرده است بدون آنکه جریمه مترتب بر عدم انجام صحیح تکلیف مزبور را احصا کرده باشد. از مرجع قانون‌گذاری کشور انتظار می‌رود که اولاً از تعجیل در وضع قوانین پرهیز کند و ثانیاً از وضع قوانین مالیاتی پراکنده در خلال قوانین متعدد و متنوع اجتناب کند، ثالثاً عطف و ربط قوانین متعدد، متنوع و پراکنده مالیاتی را ارزیابی و مورد توجه قرار دهد.

قابل ذکر است که موضوع مالیات بر اراضی بایر، سابقاً در خود قانون مالیات‌های مستقیم، ذیل فصل سوم این قانون و طی مواد 12 لغایت 16 آن پیش‌بینی شده بود اما در سال 1387 به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب 1380/11/27)» کل فصل مزبور از مجموعه فصول و ابواب قانون مالیات‌های مستقیم مورد حذف واقع شد.

یادداشت حاضر را با 2 سؤال اساسی به شرح زیر به پایان می‌برم:

آیا بهتر نبود که قانون‌گذار در همان سال 1387 به موجب ماده 15 «قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن»، فصل سوم قانون مالیات‌های مستقیم تحت عنوان «مالیات بر در آمد اراضی بایر» را با مفاد و مواد جدید احیا می‌کرد؟ در شرایط فعلی، آیا احکام مالیاتی موضوع اراضی بایر تافته‌ای جدابافته از قانون مالیات‌های مستقیم نیست

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید