مصادیق رابطه نامشروع زن شوهردار و مجازات آن چیست؟

سوال: مصادیق رابطه نامشروع زن شوهردار و مجازات آن چیست؟
پاسخ:

زنا و رابطه نامشروع در صورت تجاوز به زن

یکی از انواع رابطه نامشروع زن شوهردار که می تواند موجب شود تا شکایتی در این مورد مطرح شود، تجاوز است که در این صورت زن شوهردار می تواند تا حداکثر هفتاد و دو ساعت پس از انجام تجاوز به پزشکی قانونی مراجعه کرده و مراحل رسیدگی را به صورت قانونی پشت سر بگذارد.

در صورتی که مدارک پزشکی قانونی و مدارکی که زن به همراه خود به پزشکی قانونی ارائه داده است، مانند دستمال آلوده به ترشحات متجاوز نشان دهنده تجاوز باشد، قاضی مراحل رسیدگی به پرونده را شروع می کند و در اینجا می توان گفت که رابطه نامشروع زن شوهردار به دلیل تجاوز انجام شده با کمترین مجازات همراه خواهد بود.

همچنین در صورتی که مدارک کافی برای اثبات تجاوز وجود نداشته باشد، تشخیص حالت تجاوز باید به صورت قانونی از طریق قاضی پرونده پیگیری شود و در این شرایط می توان گفت که قاضی با استفاده از روش های قانونی احراز تجاوز را انجام می دهد.

این امر در مورد فریب و برقراری رابطه جنسی صادق نیست و معمولا قاضی نمی تواند از زن با سن بیشتر از ۱۸ سال بپذیرد که رابطه نامشروع در هنگام داشتن همسر با میل خود و به صورت فریب انجام شده است.

رابطه نامشروع خود خواسته چیست؟

مهم ترین رابطه نامشروعی که برای زن شوهردار می تواند اثبات شود، رابطه نامشروع زن شوهردار به صورت ناخواسته می باشد که در این صورت شوهر می تواند از همسر خود به دلیل خیانت شکایت کند.

البته در قانون جمهوری اسلامی ایران خیانت و رابطه نامشروع یک زن شوهردار به این گونه تعیین می شود “زمانی که بین زن و مردی به صورت حرام به رابطه های نامشروع همچون بوسیدن و یا زنا دست می زنند و یا رابطه کلامی و تلفنی خارج از عرف که احراز شود و یا اقرار شود، رابطه نامشروع رخ داده است.

به غیر از زنای محصنه که در ادامه به بررسی مجازات آن برای زن شوهردار می پردازیم، دیگر روابط نامشروع که منجر به زنا نشود مانند بوسیدن و سایر ارتباطات کلامی یا فیزیکی می تواند تا ۹۹ ضربه شلاق را برای زوجه به همراه داشته باشد.

البته رابطه نامشروع مابین زن و شوهر نیز توسط قانونگذار تعیین شده است که در بخش های آتی به بررسی آن خواهیم پرداخت و شما را با این هنجار شکنی عمومی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تشخیص رابطه نامشروع برای زن شوهردار و درجات جرم انگاری

قانون گذار برای اینکه بتواند در زمینه احکام صادره برای اثبات جرم زن شوهردار دقیق تر عمل کند، تشخیص رابطه نامشروع و اعمال مربوطه را در چندین بند صادر کرده است. این امر به آن معنا می باشد که برای مثال عمل زنا و عمل ارتباط پنهانی و احساسی هر دو شامل رابطه نامشروع زن شوهردار می شوند ولی برای این دو عمل احکام جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

به صورت کلی می توان گفت که تشخیص رابطه نامشروع برای زن شوهردار به عهده قاضی است و وی می تواند از ابزار دقیق جرم شناسی مانند پزشکی قانونی نیز بهره بگیرد.

در صورتی که مجرم، شاکی خصوصی (همسر، پدر، برادر و غیره) داشته باشد، شهادت چهار مرد یا دو مرد و چهار زن عادل را می توان به عنوان اثبات در نظر گرفت.

برای مثال مردی که ادعای رابطه نامشروع زن شوهردار را در دادگاه مطرح می کند می تواند برای اثبات جرم از ادله کافی که در اختیار دارد؛ مانند عکس و فیلم یا شهادت استفاده نماید. اقرار به جرم نیز توسط متهم باید چهار بار انجام شود و در غیر این صورت مجرم می تواند از اقرار به جرم بازگردد که البته این امر شامل شرایط خاصی می شود.

مصادیق جرم رابطه نامشروع زن شوهردار

در بحث مصادیق مربوط به جرم رابطه نامشروع زن شوهردار، دو دسته زنا و مادون زنا مطرح می شود.

زنا به نزدیکی و جماع زن شوهردار و مرد نامحرم گفته می شود که در دو دسته اجبار یا میل باطنی زن دسته بندی شده و مورد پیگیری قرار می گیرد.

مادون زنا که امروزه بسیار مورد توجه بوده و بیشتر ادعای رابطه زن شوهردار را در بر می گیرد، به هر نوع ارتباط فیزیکی بوسیدن، بغل کردن و ارتباط گفته می شود.

لازم به ذکر است که ارتباط اینترنتی دو نفر نمی تواند مصداق قانع کننده ای برای دادگاه مبنی بر ارتباط نامشروع زن شوهردار عنوان شود و تنها در صورتی قابل بررسی است که در این ارتباط، علمی از برقراری ارتباط فیزیکی یا درخواست این نوع ارتباط بیان شود.

در واقع دادگاه از این روش می تواند برای اثبات جرم استفاده کند ولی تنها ارتباط اینترنتی نمی تواند سندی بر ایجاد ارتباط نامشروع برای زن شوهردار به شمار رود.

در ادامه به انواع محاکمه ها برای این جرم می پردازیم و انواع احکام صادره برای این دسته از پرونده ها را شرح می دهیم.

شلاق تعزیری برای رابطه مادون زنا

بر اساس قانون برای زن شوهرداری که رابطه مادون زنا مانند بغل کردن یا بوسیدن از روی شهوت داشته باشد، حکم اعدام صادر نمی شود و در این مورد زن و مرد مجرم به ۳۱ تا ۷۴ و نهایتا تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

در صورتی که شوهر زن شاکی باشد می تواند علاوه بر این حکم درخواست های مربوطه را برای ادامه رابطه یا طلاق به دادگاه عنوان کند.

لازم به ذکر است که در این صورت از رابطه، مهریه از گردن مرد ساقط نمی شود.

امروزه بسیاری از آقایان با تصور بر اینکه اثبات رابطه نامشروع می تواند برای باز کردن گره مهریه در طلاق یا حتی دریافت پول برای عدم اثبات جرم صورت پذیرد، دست به ایجاد سندهایی مبنی بر داشتن رابطه نامشروع توسط زن می کنند.

در این صورت لازم است این علم وجود داشته باشد که مهریه به واسطه ارتباط نامشروع زن از گردن مرد ساقط نمی شود.

اعدام در صورت زنا

یکی از مواردی که باید در مورد حکم رابطه نامشروع زن شوهردار یا زنای محصنه توسط قاضی به عنوان حکم صادر می شود، اعدام زن شوهرداری است که رابطه نامشروع زنا داشته باشد.

حکم رجم یا سنگسار تنها برای زنی صادر می شود که در هنگام زنا دخول صورت گرفته باشد که در این صورت قاضی می تواند حکم مربوط به رابطه نامشروع زن شوهردار را اعدام رجم عنوان نماید.

در صورتی که انجام این حکم امکان پذیر نباشد، قاضی می تواند علاوه بر حکم صد ضربه شلاق، برای زن محصن که مبادرت به زنا کرده است، حکم قصاص نفس با چوبه دار را صادر نماید.

همچنین قتل در هنگام رابطه نامشروع زن شوهردار هنگام زنا برای شوهر وی محکومیت اعدام نخواهد داشت ولی در صورتی که جلوی چشم شوهر، به همسر وی تجاوز صورت بگیرد مرد می تواند متجاوز را به قتل برساند.

در تمامی این محکومیت ها، شرط اول اثبات شرایط زنا بوده و به دادگاه و قاضی باید این حکم اثبات شود. در صورتی که مردی در هنگام زنای محصنه همسر خود وی را به قتل برساند باید مدارک کافی دال بر این جرم را به دادگاه ارائه دهد.

احصان و شرایط خروج از احصان

رابطه نامشروع زن شوهردار و مرد نامحرم در صورتی که زن از احصان شوهر خود خارج باشد مجازاتی دیگر و مغایر با مجازاتی دارد که در بخش های بالا به آن ها اشاره کردیم.

در واقع اگر رابطه نامشروع زن شوهردار به گونه ای باشد که زن در عقد دائم مرد نبوده و صرفا صیغه محرمیت بین آن ها جاری شده باشد، زن از احصان مرد خارج می شود.

عدم دسترسی به مرد و آزادی زن از دیگر مواردی است که در موارد خروج از احصان نامبرده می شود و رابطه نامشروع زن شوهردار به این صورت می تواند مغایر با سایر احکامی باشد که در بالا به آن ها اشاره کردیم.

البته زنای مرد با زن شوهردار یا زنای محصنه در صورتی که میل زن به این زنا نباشد باز هم از موارد بالا مبری بوده و حکمی غیر از اعدام و سنگسار دارد که در ادامه به آن ها نیز اشاره می کنیم.

در صورت احصان و خروج از احصان زن و مرد باید شرایط را به قاضی توضیح داده و در این رابطه نامشروع زن شوهردار که از احصان خارج شده باشد دارای برخی از احکام خاص می باشد.

تجاوز به عنف یا زنای محصنه با زن ناراضی

یکی از انواع رابطه نامشروعی که برای زن شوهردار می تواند پیش بیاید، رابطه زن شوهردار با مردی است که رضایت زن در این رابطه نبوده است.

فریب، استفاده از اهرم زور و تهدید (به شرطی که زن نتواند پاسخی به این امر بدهد) ضرب و شتم و راضی کردن زن به زور را می توان از مواردی دانست که با تحقیق قاضی و پزشکی قانونی و با ارائه مدارک مستند، زن را می تواند از حکم رابطه نامشروع زن شوهردار خارج کرده و تبرئه نماید.

در اینجا معنای تجاوز، ورود آلت تناسلی از قبل یا دبر زن بیشتر از ختنه گاه بوده و این مورد برای انواع رابطه های نامشروع زن شوهردار با مرد نامحرم که زنا شمرده می شود این امر می باشد و پیش از آن رابطه مادون زنا به شمار می رود.

در واقع اگر به زنی تجاوز صورت بگیرد، وی می تواند بدون نگرانی از مسائلی مانند از بین رفتن آبرو و غیره با مدارکی مانند دستمال آلوده به ترشحات مرد، آثار کبودی و ضرب و جرح بر روی بدن زن و یا سایر مدارکی که ثبت شده اند؛ مانند فیلم دوربین های مداربسته به پزشکی قانونی و دادگاه مراجعه کرده و درخواست شکایت را ارائه بدهند.

تجاوز به زن برای وی جرمی تلقی نمی شود.

رابطه نامشروع پیش از سن قانونی

در رابطه نامشروع زن شوهردار که پیش از سن قانونی مبادرت به زنای محصنه داشته باشد، تجاوز نامیده می شود؛ حتی اگر این زنا به خواسته زوجه صورت پذیرفته باشد.

در قانون برای برقراری رابطه جنسی حتی در صورت رضایت زن، اگر وی به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده باشد، هرگونه رابطه جنسی با وی تجاوز است مگر مردی که به این کار مبادرت می کند، شوهر وی باشد.

پس محافظت از زن در این خصوص بر عهده مرد است و وی نباید اجازه بدهد تا کسی تا سن ۱۸ سالگی همسر، وی را اغفال یا ترغیب به عمل زنای محصنه نماید.

در این خصوص اگر شکایتی از مرد یا شخص دیگری برای انجام رابطه نامشروع زن شوهردار ثبت شود، قاضی مسئول رسیدگی به این پرونده بوده و وی بر اساس شواهد و قرائنی که در پرونده آورده شده است اقدام به صدور حکم می کند.

به طور کلی تعریف رابطه نامشروع برای زن، پس از سن ۱۸ سالگی اجرا می شود و تمامی ارتباطات جنسی وی پیش از این سن به مثابه تجاوز قلمداد می گردد.

رابطه نامشروع و طلاق

اگر مردی حق طلاق را در هنگام عقد به همسر خود داده باشد ولی بعدا بتواند رابطه نامشروع زن شوهردار را اثبات نماید، حق طلاق زوجه ابطال گردیده و مرد می تواند نسبت به طلاق وی اقدام نماید. باید بدانید که همانطور که گفته شد نفقه و مهریه بر گردن مرد می باشد و حتی اثبات رابطه نامشروع نمی تواند مهریه که حق زن می باشد را از گردن مرد ساقط نماید. همچنین در صورتی که مرد می خواهد از حربه رابطه نامشروع برای آسان تر کردن مراحل طلاق استفاده کند این کار جرم تلقی خواهد شد.

راه های دیگر اثبات

زمانی که یک نفر می خواهد رابطه نامشروع زن شوهردار را در دادگاه اثبات نماید باید دقت داشته باشد که نوع این رابطه نامشروع چگونه است.

برای اثبات زنای محصنه زن باید چهار مرد یا سه مرد و دو زن که از طرف دادگاه عادل شناسایی شوند مورد بررسی قرار گیرند.

در صورتی که دو مرد و چهار زن برای اثبات این رابطه مورد استفاده باشند، حکم رجم یا اعدام صادر نخواهد شد.

فیلم، عکس، دوربین مداربسته، پیامک و شبکه های اجتماعی از دیگر راه های اثبات جرم به شمار می روند.

اعاده حیثیت

در رابطه نامشروع زن شوهردار اگر دادگاه پرونده را مختومه اعلام کند و زن به عنوان کسی که گناهکار است شناخته نشود می تواند از شخص شاکی به عنوان اعاده حیثیت شکایت کرده و در این زمینه پرونده جدیدی باز کند.

بررسی به این پرونده نیز انجام شده و بر اساس پرونده قبلی و بر اساس شواهد و مدارکی که در پرونده قبلی ارائه شده است در این پرونده نیز اعاده حیثیت انجام شده و شاکی می تواند به عنوان از بین رفتن آبرو و اعتبار اجتماعی شکایت کرده و دادگاه بررسی های لازم را انجام می دهد.

کلیت رابطه نامشروع

رابطه نامشروع زن شوهردار را می توان یک جرم کلی تلقی نمود که قانون گذار اخیرا آن را بسیار محدود کرده است.

به طور کلی اگر زنی که شوهر دارد با مردی که به وی محرم نیست ارتباطی با احساسات و آمیخته با شهوت داشته باشد، چه به صورت زنا و چه به صورت فیزیکی مانند بوسیدن و بغل کردن می تواند به عنوان یک رابطه نامشروع به حساب رود.

صحبت کردن در مورد این اعمال یا برقراری ارتباط برای قرار گذاشتن و انجام این عمل در شبکه های اجتماعی نیز می تواند اثبات کننده باشد و به تنهایی جرم نیست.

نتیجه گیری

درقانون جمهوری اسلامی ایران، رابطه نامشروع زن شوهردار به گونه ای محدود شده است که کسی نتواند از آن سوء استفاده کند.

درخواست طلاق برای مردی که مورد خیانت قرار گرفته است می تواند انجام شود حتی اگر حق طلاق با زوجه باشد.

سامانه ملی مقررات و قوانیین جمهوری اسلامی ایران
دکتر حشمدار

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

پاسخ سوالات شما https://129i.ir/?cat=1

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید