علامه دکتر حشمدار
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
اولین شرط از شرایط شکایت از دندانپزشک این است که قصور یا اشتباهی، توسط دندانپزشک، رخ دهد؛ به عنوان مثال، دندانپزشک، در انجام وظیفه قانونی خود، کوتاهی کند یا استانداردهای مراقبتی و پزشکی مورد تایید سازمان نظام پزشکی را رعایت ننماید. به طور کلی، هر نوع، بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی توسط دندانپزشک، قابل پیگیری و شکایت است.
دومین شرط از شرایط شکایت از دندانپزشک این است که شاکی، از مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک، همچنین، از مدارک کافی برای اثبات ادعای خود، برخوردار باشد که این مدارک، در تیتر بعدی مقاله، مورد بررسی قرار گرفته اند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص شکایت از پزشک می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.
مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک
همانطور که در تیتر پیشین مقاله، مورد اشاره قرار گرفت، از مهم ترین شرایط شکایت از دندانپزشک ایمپلنت یا شکایت از دندانپزشک قلابی (مقصود دندانپزشک فاقد پروانه و کارت نظام پزشکی است) و…، برخورداری از مدارک لازم برای شکایت، همچنین، برخورداری از مدارک کافی برای اثبات ادعای شاکی، می باشد. مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک، عبارتند از:
متن شکایت که به صورت فایل ورد، برروی یک حافظه، نظیر سی دی یا رم و…، ذخیره شده است.(این متن، با کمک وکیل، مشاور حقوقی یا نمونه متن های موجود در اینترنت، قابل تنظیم می باشد.)
مدارک هویتی و رمز عبور و نام کاربری سامانه ثنا (این حساب کاربری، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا سایت adliran.ir، قابل تشکیل، می باشد.)
نامه پزشکی قانونی
هرگونه سند و مدرک مثبت ادعای شاکی
ادله اثبات دعوا، نظیر اقرارنامه، استشهادیه از سوی افرادی که قادر و حاضر به شهادت در محکمه نیز هستند و در آخر، هرگونه اماره، نظیر فیلم دوربین های مدار بسته، رسید پرداخت، پیامک های رد و بدل شده و… که در به علم رسیدن قاضی برای صدور رای، کمک کننده می باشند.
شکایت از دندانپزشک در نظام پزشکی
یکی از راه های شکایت از دندانپزشکان، شکایت از دندانپزشک در نظام پزشکی است. سازمان نظام پزشکی، مرجعی تخصصی است که به دعاوی و امور مربوط به پزشکان، رسیدگی می نماید و با توجه به تجمع کارشناسان حوزه پزشکی، از جمله دهان و دندان در این حوزه، بهتر است فرد، بدوا، برای شکایت از دندانپزشک، به این مرجع، مراجعه کند.
پس از طرح شکایت در سازمان نظام پزشکی، پرونده شکایت، در دادستانی سازمان، تشکیل می گردد و دادستان مربوطه، دستور کارشناسی پرونده را به گروه کارشناسان دادستانی، ارائه می دهد. کارشناسان، با مطالعه پرونده و مصاحبه و معاینه بیمار، همچنین، پس از ملاقات با دندانپزشک مربوطه، می کوشند تا صلح میان بیمار و دندانپزشک را برقرار کنند؛
در صورت عدم رضایت شاکی، یا در مواردی که موضوع شکایت، به گونه ای بوده که ضروری است، دندانپزشک، جریمه و توبیخ شود، کارشناسان، نظر کارشناسی خود را اعلام نموده و میزان خسارت وارده پرونده را با اعلام کیفرخواست و صدور رای، به هیات بدوی انتظامی ارجاع می دهند.
هیات بدوی انتظامی سازمان، این امکان را دارد تا در صورت صلاحدید، پرونده را جهت بررسی مجدد به کارشناسی هیات بدوی ارجاع نموده و در نهایت، با بررسی همه جانبه، رای خود را اعلام نماید؛ رای صادره، به طرفین دعوا، ابلاغ خواهد شد و امکان تجدیدنظر خواهی از آن، برای طرفین، محفوظ است.
در صورت تجدیدنظرخواهی، پرونده به هیات تجدید نظر فرستاده خواهد شد و پس از کارشناسی مجدد، رای، توسط کارشناسان هیات تجدید نظر صادر می گردد. رای صادره، قابل اعتراض است و در صورت اعتراض، پرونده به هیات عالی انتظامی در تهران ارجاع خواهد شد. رای صادره توسط هیات عالی انتظامی در تهران، نهایی و غیر قابل برگشت است و اساسا، پس از کارشناسی هیات عالی، صادر میگردد.
فرمهای قضایی کلیک کنید
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
علامه دکتر حشمدار
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
اولین شرط از شرایط شکایت از دندانپزشک این است که قصور یا اشتباهی، توسط دندانپزشک، رخ دهد؛ به عنوان مثال، دندانپزشک، در انجام وظیفه قانونی خود، کوتاهی کند یا استانداردهای مراقبتی و پزشکی مورد تایید سازمان نظام پزشکی را رعایت ننماید. به طور کلی، هر نوع، بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی توسط دندانپزشک، قابل پیگیری و شکایت است.
دومین شرط از شرایط شکایت از دندانپزشک این است که شاکی، از مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک، همچنین، از مدارک کافی برای اثبات ادعای خود، برخوردار باشد که این مدارک، در تیتر بعدی مقاله، مورد بررسی قرار گرفته اند. علاقمندان به کسب اطلاعات در خصوص شکایت از پزشک می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.
مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک
همانطور که در تیتر پیشین مقاله، مورد اشاره قرار گرفت، از مهم ترین شرایط شکایت از دندانپزشک ایمپلنت یا شکایت از دندانپزشک قلابی (مقصود دندانپزشک فاقد پروانه و کارت نظام پزشکی است) و…، برخورداری از مدارک لازم برای شکایت، همچنین، برخورداری از مدارک کافی برای اثبات ادعای شاکی، می باشد. مدارک لازم برای شکایت از دندانپزشک، عبارتند از:
متن شکایت که به صورت فایل ورد، برروی یک حافظه، نظیر سی دی یا رم و…، ذخیره شده است.(این متن، با کمک وکیل، مشاور حقوقی یا نمونه متن های موجود در اینترنت، قابل تنظیم می باشد.)
مدارک هویتی و رمز عبور و نام کاربری سامانه ثنا (این حساب کاربری، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا سایت adliran.ir، قابل تشکیل، می باشد.)
نامه پزشکی قانونی
هرگونه سند و مدرک مثبت ادعای شاکی
ادله اثبات دعوا، نظیر اقرارنامه، استشهادیه از سوی افرادی که قادر و حاضر به شهادت در محکمه نیز هستند و در آخر، هرگونه اماره، نظیر فیلم دوربین های مدار بسته، رسید پرداخت، پیامک های رد و بدل شده و… که در به علم رسیدن قاضی برای صدور رای، کمک کننده می باشند.
شکایت از دندانپزشک در نظام پزشکی
یکی از راه های شکایت از دندانپزشکان، شکایت از دندانپزشک در نظام پزشکی است. سازمان نظام پزشکی، مرجعی تخصصی است که به دعاوی و امور مربوط به پزشکان، رسیدگی می نماید و با توجه به تجمع کارشناسان حوزه پزشکی، از جمله دهان و دندان در این حوزه، بهتر است فرد، بدوا، برای شکایت از دندانپزشک، به این مرجع، مراجعه کند.
پس از طرح شکایت در سازمان نظام پزشکی، پرونده شکایت، در دادستانی سازمان، تشکیل می گردد و دادستان مربوطه، دستور کارشناسی پرونده را به گروه کارشناسان دادستانی، ارائه می دهد. کارشناسان، با مطالعه پرونده و مصاحبه و معاینه بیمار، همچنین، پس از ملاقات با دندانپزشک مربوطه، می کوشند تا صلح میان بیمار و دندانپزشک را برقرار کنند؛
در صورت عدم رضایت شاکی، یا در مواردی که موضوع شکایت، به گونه ای بوده که ضروری است، دندانپزشک، جریمه و توبیخ شود، کارشناسان، نظر کارشناسی خود را اعلام نموده و میزان خسارت وارده پرونده را با اعلام کیفرخواست و صدور رای، به هیات بدوی انتظامی ارجاع می دهند.
هیات بدوی انتظامی سازمان، این امکان را دارد تا در صورت صلاحدید، پرونده را جهت بررسی مجدد به کارشناسی هیات بدوی ارجاع نموده و در نهایت، با بررسی همه جانبه، رای خود را اعلام نماید؛ رای صادره، به طرفین دعوا، ابلاغ خواهد شد و امکان تجدیدنظر خواهی از آن، برای طرفین، محفوظ است.
در صورت تجدیدنظرخواهی، پرونده به هیات تجدید نظر فرستاده خواهد شد و پس از کارشناسی مجدد، رای، توسط کارشناسان هیات تجدید نظر صادر می گردد. رای صادره، قابل اعتراض است و در صورت اعتراض، پرونده به هیات عالی انتظامی در تهران ارجاع خواهد شد. رای صادره توسط هیات عالی انتظامی در تهران، نهایی و غیر قابل برگشت است و اساسا، پس از کارشناسی هیات عالی، صادر میگردد.
فرمهای قضایی کلیک کنید
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
سامانه مشاوره رایگان قضایی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حشمدار