جبران خسارت مسافران در تاخیر پروازها

تقریبا برای بیشتر ما مواجهه با #تاخیر_پرواز اتفاق افتاده و یا خواهد افتاد ، اما راهکار قانونی برای مواجه با چنین شرایطی چیست و ما از چه حقوقی در مقابل ایرلاین برخورداریم ؟

ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود! علت بی توجهی آنها عدم آگاهی ما از حقوقمان است که لازمه آن مطالعه و آگاهی پیش از انجام سفرهای هواییست ؛ با ما همراه باشید.

طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» در اردیبهشت 94 به تصویب شورایعالی_هواپیمایی و به تایید وزیر راه و شهرسازی رسیده و اکنون در حال اجراست که حاوی نکاتی در خصوص آسیب دیدگی جامه دان و فقدان آن و یا اقدامات لازم جهت چگونگی جبران خسارت های تاخیر های پرواز، نحوه برخورد و امکاناتی که به رایگان در اختیار مسافرین_توانخواه قرار میگیرد

فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی

به آگاهی می‌رسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ می‌توانند پرسش‌های فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح به‌صورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.

شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰

حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی می‌باشند.

تقریبا برای بیشتر ما مواجهه با #تاخیر_پرواز اتفاق افتاده و یا خواهد افتاد ، اما راهکار قانونی برای مواجه با چنین شرایطی چیست و ما از چه حقوقی در مقابل ایرلاین برخورداریم ؟

ميانگين تاخيرهاي پروازي ايران در مسيرهاي داخلي و خارجي طبق اعلام سازمان هواپيمايي كشوري حدود نيم ساعت است. اين در حالي است كه مسافراني كه بيش از اين مدت در فرودگاه‌ها معطل مي‌شوند، طبق عرف بين‌المللي از حقوقي برخوردارند كه معمولا در ايران چندان به آن توجه نمي‌شود! علت بی توجهی آنها عدم آگاهی ما از حقوقمان است که لازمه آن مطالعه و آگاهی پیش از انجام سفرهای هواییست ؛ با ما همراه باشید.

طبق عرف بين‌المللي حمل و نقل هوايي، تاخير پروازي تا نيم ساعت ايرادي ندارد، اما در صورت تاخير بيش از نيم ساعت، ايرلاين‌ مربوطه بايد جوابگوي مسافران باشد و بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بايد به مسافران خسارت بپردازد و رضايت آنان را جلب كند.

آئین‌نامه حقوق مسافر در سه بعد «حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه»، «نرخ بلیت» و «حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز» در اردیبهشت 94 به تصویب شورایعالی_هواپیمایی و به تایید وزیر راه و شهرسازی رسیده و اکنون در حال اجراست که حاوی نکاتی در خصوص آسیب دیدگی جامه دان و فقدان آن و یا اقدامات لازم جهت چگونگی جبران خسارت های تاخیر های پرواز، نحوه برخورد و امکاناتی که به رایگان در اختیار مسافرین_توانخواه قرار میگیرد

فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی

به آگاهی می‌رسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ می‌توانند پرسش‌های فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح به‌صورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.

شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰

حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی می‌باشند.

با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید

Check Also

متن ماده ۴۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی:دعاوی زیر قابل ارجاع به داوری نیست:

۱- دعوای ورشکستگی.۲- دعاوی راجع به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق و نسب. 📜 متن …