مصاديق جرم در قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم

در قوانين ماليات‌هاي مستقيم پيشين، تخلفاتي همچون فرار از پرداخت ماليات، صرفاً ضمانت اجراي حقوقي داشت که تعلق جرائم نقدي ازجمله اين ضمانت‌ها بود. هرچند ضمانت‌هاي اجرايي حقوقي، همچنان در مواردي در قانون فعلي نيز وجود دارد، اما دايره شمول و مصاديق جرائم مالياتي در قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم از گستره بي‌سابقه‌اي برخوردار گرديده و تکاليفي که تاکنون عدم انجام آنها، ضمانت اجراهاي خفيفي را به دنبال داشت، اکنون به‌موجب اين قانون، علاوه بر جرائم نقدي و جبران خسارت، جرم مالياتي محسوب شده و ضمانت اجراهاي شديدتري را در پي دارند. در قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم، فرار مالياتي جرم شناخته‌شده و از ماده ۲۷۴ تا ۲۷۹ به اين موضوع اختصاص دارد. در ادامه به برخي از مصاديق ضمانت‌هاي اجراي کيفري در قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم اشاره مي‌کنيم:

در قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم و وفق ماده۲۷۲ اين قانون، اشخاص حقيقي و حقوقي که سال مالي آنها بعد از اعلام سازمان مالياتي آغاز مي‌شود، در صورت ارائه نکردن گزارش حسابرسي مالياتي در مهلت مقرر، علاوه بر آنکه موظف به پرداخت جريمه اي معادل %۲۰ ماليات متعلق هستند، درآمد مشمول ماليات آنها، مطابق مقررات اين قانون از طريق رسيدگي تعيين خواهد شد.

مطابق ماده ۲۷۴، تنظيم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آنها جرم است. اختفاي فعاليت اقتصادي و کتمان درآمد حاصل از آن و هرگونه پنهان‌کاري در اين زمينه نيز جرم مالياتي به‌حساب مي‌آيد. اين را هم بايد اضافه کرد که افراد موظف‌اند به مأموران مالياتي اجازه دهند به اطلاعات مالياتي و اقتصادي آنها يا اشخاص ثالث دسترسي داشته باشند، در غير اين صورت يکي از مجازات‌هاي درجه شش قانون در مورد آنها اعمال مي‌شود.

اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل مکلف‌اند براي انجام معاملات خود صورتحساب صادر کرده و شماره اقتصادي خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و ساير اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالياتي ارائه نمايند. ارسال اطلاعات مالي به سازمان امور مالياتي کشور در مواعد قانوني تعيين‌شده، تکليفي است که قانون براي مؤديان مشخص کرده است و عدم انجام آن، مصداق وارد آوردن زيان به دولت است و مرتکبان اين جرم، به مجازات‌هاي درجه ششم محکوم مي‌گردند. مرتکبان جرائم مالياتي علاوه بر مجازات‌هاي مقرر، بايد اصل ماليات و جريمه‌هاي مربوط به آن و ضرر و زيان دولت را نيز بپردازند.

به جرائم مالياتي مذکور، انجام معاملات خلاف واقع را نيز بايد اضافه کنيم. تنظيم معاملات و قراردادهاي خود به نام ديگران و يا معاملات و قراردادهاي ديگران به نام خود و يا استفاده از کارت بازرگاني اشخاص ديگر به‌منظور فرار مالياتي ازجمله اين موارد بشمار مي‌آيند. لازم به ذکر است چنانچه اشخاص حقوقي مرتکب هر يک از جرائم مالياتي شوند، به مدت شش ماه تا دو سال به ممنوعيت از يک يا چند فعاليت شغلي و نيز ممنوعيت از صدور برخي از اسناد تجاري محکوم مي‌شوند. اين نکته را نيز بايد مدنظر داشت که مسئوليت کيفري شخص حقوقي، مانع از مسئوليت کيفري شخص حقيقي مرتکب جرم نيست.

قانون جديد ماليات‌هاي مستقيم، براي معاونت و مباشرت در ارتکاب جرائم نيز مجازات‌هايي را پيش‌بيني کرده است. بر اين اساس، طبق ماده ۲۷۶، چنانچه هر يک از حسابداران، حسابرسان و مؤسسات حسابرسي، مأموران مالياتي و کارکنان بانک‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري در ارتکاب جرم مالياتي معاونت داشته باشند و يا تخلفات صورت گرفته را گزارش نکنند مجازات جداگانه‌اي براي آنان پيش‌بيني‌شده است که بيش از مجازاتي است که در تبصره (۱) ماده (۱۲۷) قانون مجازات اسلامي (مصوب ۱۳۹۲/۲/۱) مقرر گرديده است. در همين راستا، مجازات معاونت ساير اشخاص نيز طبق قانون مجازات اسلامي مشخص مي‌شود.

پيش‌بيني مجازات براي ارتکاب به جرائم مالياتي، ضمن ايفاي نقش بازدارنده و پيشگيرانه در وقوع جرائم مالياتي، گام محکم و مؤثري در برقراري عدالت مالياتي محسوب مي‌شود. جرم انگاري مالياتي، اين اطمينان را در مؤديان به وجود مي‌آورد که در راستاي اجراي هر چه بيشتر عدالت با خاطيان و متخلفين اقتصادي، برخورد قاطعانه و بدون مماشات صورت مي‌گيرد. بدون ترديد، تدوين و اجراي صحيح اين قبيل قوانين، راه فرار از پرداخت ماليات و انجام تخلف را تا حد زيادي مسدود کرده و دلگرمي و ترغيب هر چه بيشتر مؤديان در انجام وظايف و تکاليف قانوني آنان را به همراه دارد.

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید