برای تحقق معامله به قصد فرار از دین باید شرایطی فراهم شود که در صورت فقدان یکی از این شرایط نمیتوان علیه مدیون اقامه دعوا کرد.
تشکیل معامله
مفهوم واژه معامله همانند واژه معامله مذکور در عنوان فصل دوم (در شرایط 
اساسی برای صحت معامله) و ماده ۱۹۰ قانون مدنی (برای صحت هر معامله شرایط 
ذیل اساسی است) و به قرینه مندرجات بندهای یک و ۲ این ماده که قصد، رضا و 
اهلیت را به طرفین معامله نسبت داده است و نیز مقررات مواد بعدی منحصرا 
شامل اعمال حقوقی دو طرفه یعنی عقود است.
طلب باید مسلم و قابل مطالبه باشد
طلب باید مسلم بوده و مورد اختلاف نباشد؛ در غیر این صورت نیاز به حکم دادگاه دارد.
نفع طلبکاران در اقامه دعوی
طلبکاری که اقامه دعوا میکند، باید توجه داشته باشد که اگر نتیجه دعوایی 
که او اقامه کرده است، صدور حکم علیه مدیون باشد، قابلیت این را دارد که 
سودی به او برساند
قصد فرار از دین
طلبکار باید ثابت کند که انگیزه مدیون از انجام معامله، فرار از دین بوده 
است و این به دو طریق ثابت می شود: نخست به وسیله گواهانی که اقرار او را 
بر این امر شنیدهاند، دوم به وسیله قراینی که این امر را میرساند، از 
جمله فرا رسیدن موعد پرداخت، نداشتن اموالی دیگر، وضعیت معامله و امثال آن .
تشخیص ارزش چنین قراینی با دادگاه است زیرا ظواهری هستند که به طور مستقیم 
به واقعیت دلالت دارد و قانون نیز آن را معتبر میداند. (مواد ۱۳۲۱ و ۱۳۲۴ 
قانون مدنی)
همچنین به نظر میرسد، اگر طرف معامله بدون آگاهی از این امر مبادرت به 
انجام معامله کند، آن معامله غیرنافذ است زیرا این حکم جنبه حمایتی از 
طلبکار متضرر را دارد. بنابراین علم و جهل طرف معامله نباید هیچ تاثیری بر 
این مصلحت داشته باشد.
ضرری بودن معامله
 طلبکار هنگامی میتواند مدعی معامله به قصد فرار از دین شود که مدیون هیچ  مالی برای پرداخت بدهی خود نداشته باشد زیرا با وجود اموال دیگر طلبکار  میتواند دین خود را استیفا کند. بنابراین معامله به قصد فرار از دین آخرین  دارایی مدیون را از ید او خارج میسازد، به طوری که طلبکار نمیتواند به  هیچ طریق ممکن دین خود را استیفا کند..
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
برای تحقق معامله به قصد فرار از دین باید شرایطی فراهم شود که در صورت فقدان یکی از این شرایط نمیتوان علیه مدیون اقامه دعوا کرد.
تشکیل معامله
مفهوم واژه معامله همانند واژه معامله مذکور در عنوان فصل دوم (در شرایط 
اساسی برای صحت معامله) و ماده ۱۹۰ قانون مدنی (برای صحت هر معامله شرایط 
ذیل اساسی است) و به قرینه مندرجات بندهای یک و ۲ این ماده که قصد، رضا و 
اهلیت را به طرفین معامله نسبت داده است و نیز مقررات مواد بعدی منحصرا 
شامل اعمال حقوقی دو طرفه یعنی عقود است.
طلب باید مسلم و قابل مطالبه باشد
طلب باید مسلم بوده و مورد اختلاف نباشد؛ در غیر این صورت نیاز به حکم دادگاه دارد.
نفع طلبکاران در اقامه دعوی
طلبکاری که اقامه دعوا میکند، باید توجه داشته باشد که اگر نتیجه دعوایی 
که او اقامه کرده است، صدور حکم علیه مدیون باشد، قابلیت این را دارد که 
سودی به او برساند
قصد فرار از دین
طلبکار باید ثابت کند که انگیزه مدیون از انجام معامله، فرار از دین بوده 
است و این به دو طریق ثابت می شود: نخست به وسیله گواهانی که اقرار او را 
بر این امر شنیدهاند، دوم به وسیله قراینی که این امر را میرساند، از 
جمله فرا رسیدن موعد پرداخت، نداشتن اموالی دیگر، وضعیت معامله و امثال آن .
تشخیص ارزش چنین قراینی با دادگاه است زیرا ظواهری هستند که به طور مستقیم 
به واقعیت دلالت دارد و قانون نیز آن را معتبر میداند. (مواد ۱۳۲۱ و ۱۳۲۴ 
قانون مدنی)
همچنین به نظر میرسد، اگر طرف معامله بدون آگاهی از این امر مبادرت به 
انجام معامله کند، آن معامله غیرنافذ است زیرا این حکم جنبه حمایتی از 
طلبکار متضرر را دارد. بنابراین علم و جهل طرف معامله نباید هیچ تاثیری بر 
این مصلحت داشته باشد.
ضرری بودن معامله
 طلبکار هنگامی میتواند مدعی معامله به قصد فرار از دین شود که مدیون هیچ  مالی برای پرداخت بدهی خود نداشته باشد زیرا با وجود اموال دیگر طلبکار  میتواند دین خود را استیفا کند. بنابراین معامله به قصد فرار از دین آخرین  دارایی مدیون را از ید او خارج میسازد، به طوری که طلبکار نمیتواند به  هیچ طریق ممکن دین خود را استیفا کند..
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
 سامانه مشاوره رایگان قضایی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حشمدار
سامانه مشاوره رایگان قضایی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حشمدار
				 
						
					 
						
					