حکم شرعی عمل مساحقه بین دو دختر چیست؟اگر دو دختر با هم عمل مساحقه را انجام دهند، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده تا ابد برای ازدواج حرام می شود؟

حکم شرعی عمل مساحقه بین دو دختر چیست؟اگر دو دختر با هم عمل مساحقه را انجام دهند، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده تا ابد برای ازدواج حرام می شود؟ حکم مساحقه به شرح زیر است:
1. مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است‏.[1]
2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت می‌شود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد، چه مسلمان.[2]
3. در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:
الف. احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم حکم به حدّ می شود.[3]
ب. در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.[4]
ج. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.[5]
4. اگر قبل از این که بیّنه (شهادت چهار شاهد عادل) بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود.[6] اما بعد از قیام بیّنه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمى‏شود.[7]
5. با اقرار و توبه، امام و حاکم مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.[8]
اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود؟
باید گفت: مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.


[1]. مجلسی، محمدباقر، حدود و قصاص و دیات، ص 22، مؤسسه نشر الآثار الإسلامیة، قم، چاپ اول؛ بهجت، محمدتقی، جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293، چاپ اول، قم. [2]. بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج‏5، ص 225، دفتر معظم‌له، قم، چاپ دوم، 1426ق؛ امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 2، ص 470، م 9، مؤسسة دار العلم‏، چاپ اول، قم؛ شعرانی، شیخ أبو الحسن، ‏ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737، منشورات إسلامیة، تهران، چاپ پنجم، 1419ق؛ اما برخی بین محصنه و غیر محصنه در تازیانه زدن فرقی قائل هستند؛ مانند حضرت آیت الله خوئی:«اگر غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) باشد، –  چه مسلمان باشد و چه کافر – صد تازیانه به هر یک باید زد اما اگر محصنه (زن شوهردار) باشد، سنگسار می شوند»؛ خوئی، سید أبو القاسم،‏ تکملة المنهاج، ص 40، م 194، نشر مدینة العلم‏، قم، چاپ 28، 1410ق. [3]. تحریرالوسیلة، ج2، ص 471، م 12. [4] تکملة المنهاج، ص 41، م 195. [5]. مانند حضرت آیة الله بهجت: در صورت تکرار مساحقه و تکرار اقامه حدّ، در مرتبه چهارم به قتل مى‏رسانند صاحب مساحقه را، بنا بر احوط در عدم قتل در ثالثه.( جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5، ص 293). و همچنین در: ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [6]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [7]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [8]. جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5 ، ص 293.

فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی

به آگاهی می‌رسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ می‌توانند پرسش‌های فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح به‌صورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.

شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰

حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی می‌باشند.

حکم شرعی عمل مساحقه بین دو دختر چیست؟اگر دو دختر با هم عمل مساحقه را انجام دهند، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده تا ابد برای ازدواج حرام می شود؟ حکم مساحقه به شرح زیر است:
1. مساحقه، عملی شیطانى بوده و به این معناست که دو زن آلت تناسلی خود را به یک دیگر بمالند، و این کار، حرام است‏.[1]
2. هر گاه چهار شاهد عادل شهادت به مساحقه دادند، مساحقه ثابت می‌شود؛ و مجازات آن، صد ضربه شلاق به هر یک از دو زن است. چه محصنه (زن شوهردار) باشد یا غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) و چه کافر باشد، چه مسلمان.[2]
3. در صورت تکرار مساحقه، و جاری کردن حد، فتاوای فقها در این حکم متفاوت است که در این جا به چند نمونه اشاره می شود:
الف. احتیاط واجب این است که در دو مرتبه اول تعزیر شده و در مرتبه سوم حکم به حدّ می شود.[3]
ب. در صورت تکرار مساحقه و تکرار جاری شدن حدّ، بعد از هر بار مساحقه، مجازات مرتبه سوم، کشتن است.[4]
ج. اما برخی مجازات مرتبه چهارم، را کشتن می دانند.[5]
4. اگر قبل از این که بیّنه (شهادت چهار شاهد عادل) بر مساحقه اقامه شود، مساحقه دهنده و مساحقه کننده توبه نمایند، مشهور بین فقها این است که حدّ ساقط می شود.[6] اما بعد از قیام بیّنه، اگر توبه ای صورت گیرد، حدّ ساقط نمى‏شود.[7]
5. با اقرار و توبه، امام و حاکم مخیّر است در عفو (بخشش) و اقامه حدّ.[8]
اما، آیا برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج تا ابد حرام می شود؟
باید گفت: مساحقه با لواط فرق می کند و برادر مساحقه دهنده بر مساحقه کننده برای ازدواج، حرام ابدی نمی شود.


[1]. مجلسی، محمدباقر، حدود و قصاص و دیات، ص 22، مؤسسه نشر الآثار الإسلامیة، قم، چاپ اول؛ بهجت، محمدتقی، جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293، چاپ اول، قم. [2]. بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج‏5، ص 225، دفتر معظم‌له، قم، چاپ دوم، 1426ق؛ امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 2، ص 470، م 9، مؤسسة دار العلم‏، چاپ اول، قم؛ شعرانی، شیخ أبو الحسن، ‏ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737، منشورات إسلامیة، تهران، چاپ پنجم، 1419ق؛ اما برخی بین محصنه و غیر محصنه در تازیانه زدن فرقی قائل هستند؛ مانند حضرت آیت الله خوئی:«اگر غیر محصنه (زن غیر شوهر دار) باشد، –  چه مسلمان باشد و چه کافر – صد تازیانه به هر یک باید زد اما اگر محصنه (زن شوهردار) باشد، سنگسار می شوند»؛ خوئی، سید أبو القاسم،‏ تکملة المنهاج، ص 40، م 194، نشر مدینة العلم‏، قم، چاپ 28، 1410ق. [3]. تحریرالوسیلة، ج2، ص 471، م 12. [4] تکملة المنهاج، ص 41، م 195. [5]. مانند حضرت آیة الله بهجت: در صورت تکرار مساحقه و تکرار اقامه حدّ، در مرتبه چهارم به قتل مى‏رسانند صاحب مساحقه را، بنا بر احوط در عدم قتل در ثالثه.( جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5، ص 293). و همچنین در: ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [6]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [7]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏5، ص 293؛ تکملة المنهاج، ص 41، م 196؛ ترجمه و شرح تبصرة المتعلمین فی أحکام الدین، ج‏2، ص 737. [8]. جامع المسائل (للبهجة)، ج‏5 ، ص 293.

فقیه محقق، حجت‌الاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)

سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی

به آگاهی می‌رسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ می‌توانند پرسش‌های فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح به‌صورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.

شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰

حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی می‌باشند.

با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید

Check Also

متن ماده ۴۹۶ قانون آیین دادرسی مدنی:دعاوی زیر قابل ارجاع به داوری نیست:

۱- دعوای ورشکستگی.۲- دعاوی راجع به اصل نکاح، فسخ آن، طلاق و نسب. 📜 متن …