گلپایگانی ۲۶۷، بهجت۲۶۳، فاضل ۲۶۶، سبحانی: مسأله ۲۲۱ – وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پایین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد. و اگر موقعی که دستها را در آب فرو می برد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون می آورد و ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتي که ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح می باشد).
خوئی، تبریزی ۲۶۷، نوری: مسأله ۲۶۶- وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد (نوری: یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد) ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنابر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
امام خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۸: در وضو جایز است که انسان به جای ریختن آب بر روی صورت و دستها، آنها را به قصد وضو در آب فرو ببرد و بیرون بیاورد و این را «وضوی ارتماسی» میگویند.
وحید: مسأله ۲۶۷ – وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، ولی مسح با تری آن دست صحیح نیست، بنابراین اگر دست چپ را ارتماسی شست، مقداری از آن را از طرف کف دست در آب فرو نبرد و با دست راست آن مقدار را بشوید، و بنابراحتیاط واجب به بیرون آوردن از آب وضوی ارتماسی محقّق نمی شود.
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
گلپایگانی ۲۶۷، بهجت۲۶۳، فاضل ۲۶۶، سبحانی: مسأله ۲۲۱ – وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو (فاضل: با مراعات شستن از بالا به پایین) در آب فرو برد یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد. و اگر موقعی که دستها را در آب فرو می برد نیّت وضو کند و تا وقتی که آنها را از آب بیرون می آورد و ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است (گلپایگانی، بهجت: و نیز اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتي که ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد، وضوی او صحیح می باشد).
خوئی، تبریزی ۲۶۷، نوری: مسأله ۲۶۶- وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد (نوری: یا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد) ولی مسح با تری آن دست اشکال دارد، بنابر این دست چپ را نباید ارتماسی شست.
امام خامنه ای: رساله آموزشی ص ۸۸: در وضو جایز است که انسان به جای ریختن آب بر روی صورت و دستها، آنها را به قصد وضو در آب فرو ببرد و بیرون بیاورد و این را «وضوی ارتماسی» میگویند.
وحید: مسأله ۲۶۷ – وضوی ارتماسی آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد، ولی مسح با تری آن دست صحیح نیست، بنابراین اگر دست چپ را ارتماسی شست، مقداری از آن را از طرف کف دست در آب فرو نبرد و با دست راست آن مقدار را بشوید، و بنابراحتیاط واجب به بیرون آوردن از آب وضوی ارتماسی محقّق نمی شود.
فقیه محقق، حجتالاسلام دکتر حشمدار (دام ظلّه)
سامانه پژوهشی فقهی و حقوقی
به آگاهی میرسد که شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور ـ اعم از عموم مردم، اندیشمندان، قضات، و وکلای گرامی ـ میتوانند پرسشهای فقهی و حقوقی خود را هر روز ساعت ۷ تا ۸ صبح بهصورت مستقیم و رایگان با حضرت استاد در میان گذارند.
شماره تماس مستقیم: ۰۹۱۲۱۹۰۰۵۰۰
حضرت استاد، به لطف الهی، آماده پاسخگویی به پرسشهای شما به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی میباشند.
سامانه مشاوره رایگان قضایی جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام و المسلمین دکتر حشمدار