جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ بر تراکم اضافه چگونه تعیین می شود؟میزان جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ بر تراکم اضافه چقدر است؟چه راهکارهای قانونی برای تعدیل یا برطرف کردن انواع جریمه ماده ۱۰۰ بر تراکم اضافه وجود دارد؟

سوال:

جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ بر تراکم اضافه چگونه تعیین می شود؟میزان جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ بر تراکم اضافه چقدر است؟
پاسخ:

جریمه ماده صد شهرداری بر تراکم اضافه، جزو اقدامات تنبیهی قانون برای شخصی است که مرتکب تخلّف تراکم اضافه شده است.

تراکم اضافه یا اضافه بنا یکی از انواع تخلّف های ساختمانی است که در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری به آن رسیدگی شده و در نهایت یا منجر به تخریب می شود یا با پرداخت جریمه به خیر می گذرد!

با توجه به اهمیّت و پیچیدگی پرونده های تخلّف تراکم اضافه و همچنین ابهامات موجود در ماده ۱۰۰، قصد داریم شما را با تمام جزئیات این تخلّف آشنا کنیم.

تعریفی ساده از تراکم اضافه بنا

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که منظور از تراکم اضافه آن هم در ساده ترین حالت، این است که مساحت ساختمان ساخته شده بیشتر از آن زیربنایی باشد که در پروانه ساخت تعیین شده است.

تذکر: طبق قانون جدید تراکم شهرداری، هیچ فردی حق ندارد که به طور خودسرانه و هر زمان که دلش بخواهد اقدام به ساخت و ساز کند. بلکه ابتدا باید از شهرداری اجازه ساخت بگیرد یعنی همان پروانه ساخت.

از جمله مواردی که در پروانه ساخت تعیین می شود، مساحت زیربنای ساختمان مورد نظر است. حال اگر سازنده محترم بیشتر از این مقدار تعیین شده بسازد، مرتکب تخلّف تراکم اضافه شده است.

تخلّف اضافه بنا با توجه به تأثیر منفی اش بر ظاهر شهر و مهم تر از همه خطرات جانی برای مردم و در مواردی هم مختل کردن رفت و آمد و آرامش افراد جامعه، بسیار حائز اهمیت است و قوانین سفت و سختی نیز برای برخورد با شخص متخلّف وضع شده است.

آشنایی با مفهوم تراکم

اگر برایتان جای سؤال است که تراکم چه مفهومی دارد باید عرض کنم که؛ در واقع تراکم، بیان کننده تعداد ساختمان ها و انسان هایی است که باید در یک فضای مشخص زندگی کنند و این که چه اندازه ای از فضای موجود شهری را می توانند در اختیار خود بگیرند.

چنانچه بر خلاف این تراکم اقدام به ساخت و ساز شود، نتیجه اش زیستن تعداد بسیار زیادی از مردم در یک فضای کوچک است و طبیعتاً مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. از زشتی چهره شهر گرفته تا خطرات جانی، شلوغی و ازدحامی که منجر به سلب آرامش مردم می شود.

تذکر: تخلّف اضافه بنا تنها محدود به مرحله ساخت نیست. بلکه یک مالک حتی حق ندارد بعدها بیاید مثلاً بالکنی به ساختمانش اضافه کند یا تعداد طبقات را افزایش بدهد و…

بنابراین اگر مالکی، ملکش را بر خلاف حد و حدود مقرر در پروانه بسازد، با توجه به شرایط مقرر قانونی، به تخریب اضافه تراکم و یا جریمه نقدی آن محکوم خواهد شد. توجه داشته باشید چنین تخلّفاتی در شهرهای بزرگی مانند تهران به وفور دیده می شود.

از آنجایی که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با هیچ کسی شوخی ندارد، پس از رسیدگی اش در ۲ صورت حکم به تخریب بنای اضافه می دهد. یعنی:

  • اگر در این متراژی که اضافه بر زیربنای مندرج در پروانه ساخته شده است اصول فنی، شهرسازی و بهداشتی نیز رعایت نشده باشد، شک نکنید که حکم تخریب را در پی دارد.

مثلاً ساختمانی با تعداد طبقات زیاد بر خلاف پروانه ساخته می شود. این یعنی تخلّف تراکم اضافه. امّا همین ساختمان فاقد استحکام استاندارد است. این یعنی عدم رعایت اصول سه گانه ذکر شده!

اینجاست که کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم به تخریب قسمت های اضافی را می دهد و البته این امر ممکن است منجر به از بین رفتن تمام ملک شود.

تذکر: هزینه تخریب به طور کامل باید توسط مالک متخلّف پرداخت شود.

  • از طرفی این امکان وجود دارد که کمیسیون ماده ۱۰۰، تخلّف بر تراکم اضافه را قابل چشم پوشی دانسته و حکم به پرداخت جریمه بدهد. چرا که اضافه بنا اگرچه متخلّفانه است امّا برای مردم آنچنان خطرناک نیست.

در این حالت که شهرداری کوتاه آمده، اگر مالک بد عهدی کرده و با تقاضای شهرداری مبنی بر دریافت مبلغ جریمه، از پرداخت آن خودداری کند، در این صورت جریمه نقدی تبدیل به حکم تخریب اضافه بنا می شود.

چشم پوشی کمیسیون ماده ۱۰۰ از تخریب اضافه بنا

از تخریب که بگذریم، کمیسیون ماده ۱۰۰ در مواردی که تخلّف تراکم اضافی آنقدری حاد نباشد، یعنی اصول فنی – بهداشتی و شهرسازی را خدشه دار نکرده باشد، از خیر تخریب بنای اضافه می گذرد.

امّا به دلیل تخلّف از قانون، مالک متخلّف را به پرداخت جریمه محکوم می کند. البته رعایت شدن اصول سه گانه یک طرف قضیه است. زیرا در تصمیم شهرداری برای حکم به پرداخت جریمه تراکم اضافی فاکتور های دیگری نیز نقش دارند.

موقعیت مکانی و محل قرارگیری ملک

منظور این است که ملک دارای تخلّف اضافه بنا در بر خیابان، اعم از اصلی یا فرعی و در داخل کوچه خواه بن بست و باز قرار داشته باشد.

نوع استفاده از فضای احداثی

جریمه ای که کمیسیون ماده ۱۰۰ برای تخلّف تراکم اضافه بنا صادر می کند باید متناسب با نوع استفاده ای باشد که از این فضای ایجاد شده می شود.

نوع ساختمان بر اساس مصالح

سومین فاکتور این است که جریمه باید متناسب با نوع ساختمان از نظر مصالح به کار رفته در آن باشد.

در نهایت با صدور رأی کمیسیون مبنی بر پرداخت جریمه نقدی، وظیفه وصول کردن این جریمه از مالک متخلّف، بر عهده شهرداری است.

مسکونی یا تجاری بودن بنای دارای تراکم اضافه چه تاثیری بر میزان جریمه دارد؟

توجه داشته باشید که نوع بنای احداثی در میزان جریمه نقش دارد. یعنی با وجود اینکه روال صدور رأی به پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای زمین های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی به طور مشابه است (یعنی همان ۳ مورد ذکر شده در بالا) امّا مقدار جریمه تخلّف بر تراکم اضافه با توجه به تجاری، مسکونی، اداری و صنعتی بودن بنای ساخته شده متفاوت است.

مقدار جریمه تعیین شده برای تخلّف اضافه بنا

مقدار جریمه یک حد و حدود قانونی داشته و بر اساس ارزش معاملاتی ساختمان محاسبه می شود.

فرمول محاسبه جریمه اضافه بنا به این شکل است که؛ اگر تخلّف تراکم اضافه در یک بنای مسکونی رخ داده باشد، جریمه مقرر شده برای هر متر مربع بنای اضافی نباید از یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی آن ساختمان بیشتر باشد.

امّا میزان جریمه تخلّف اضافه بنا برای ساختمان های تجاری، اداری و صنعتی برای هر متر مربع بنای اضافی نباید از دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان مذکور کمتر و از چهار برابر آن بیشتر باشد.

در هر حال اگر مالک یا ذینفع، جریمه تخلّف تراکم اضافه را نپردازد، شهرداری وظیفه دارد که بار دیگر پرونده را به همان کمیسیون صادر کننده حکم پرداخت جریمه ارسال کند و از کمیسیون بخواهد که دستور تخریب این ملک را بدهد.

جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰ برای پارکینگ

اگر طبق پروانه و نقشه های ساختمانی، لازم باشد که برای ساختمان پارکینگی احداث شود، مالکی که پارکینگ نمی سازد تا فضای بیشتری برای ساخت و ساز داشته باشد و یا پارکینگ را به نحوی می سازد که امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، (مثلاً پارکینگ را تبدیل به سوئیت کرده و اجاره دهد) با این کار باعث بالا رفتن تراکم اضافه بنا می شود.

در این صورت اگر امکان اصلاح وجود داشته باشد که علاوه بر پرداخت جریمه (جریمه کسری پارکینگ) باید اقدام به اصلاح نیز کند. امّا اگر اصلاح آن ممکن نباشد، کمیسیون می تواند با توجه به مکان و نوع استفاده از فضای پارکینگ رأی به اخذ جریمه (جریمه نداشتن پارکینگ) بدهد.

میزان این جریمه برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ، حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان است.

تذکر: مساحت هر پارکینگ با محاسبه گردش، ۲۵ متر مربع است.

تذکر: اگر تخلّف نساختن پارکینگ با عدم رعایت اصول بسیار مهم شهرسازی – فنی یا بهداشتی همراه باشد، بی چون و چرا منجر به صدور حکم تخریب خواهد شد.

چگونگی تعیین ارزش معاملاتی

اگر برای شما کاربر عزیز آسا وکیل جای سؤال است که ارزش معاملاتی چگونه تعیین می شود باید عرض کنم که؛ اصولاً ارزش معاملاتی به طور سالانه آن هم بر اساس موقعیت جغرافیایی و مکانی ملک مشخص می شود.

امّا اگر تاریخ احداث بنا معلوم و معین باشد در این صورت میزان جریمه تراکم اضافه بنا طبق ارزش معاملاتی ملک در همان سال ساختش محاسبه خواهد شد.

تخلّف تراکم اضافه، پیشروی در معابر شهری

نوع دیگری از تخلّفات ساختمانی که اتفاقاً جزو تخلّفات تراکم اضافه نیز محسوب می شود، پیشروی و تجاوز به معابر شهری است.

بر اساس قانون هر مالکی وظیفه دارد که در زمان احداث و یا بازسازی ملکش مطابق پروانه ساخت اقدام کرده و به حریم معبر شهری ورود نکند.

در غیر این صورت، شهرداری باید جلوی این ساخت و ساز را گرفته و موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ اطلاع دهد. در این مورد هیچ تفاوتی هم بین ملک مسکونی، تجاری، صنعتی و اداری وجود ندارد.

سامانه ملی مقررات و قوانیین جمهوری اسلامی ایران
دکتر حشمدار

مشاوره رایگان قضایی
هموطنان می توانند سوالات خود را
از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر با شماره 129 تماس حاصل فرمایند.
.
و از ساعت 2 بعدازظهر تا 6 بعدازظهر با شماره 09121900500 تماس تلفنی حاصل فرمایند.
.
همچنین هموطنان می توانند از طریق برنامه واتس آپ در طول 24 ساعت شبانه روز سوالات خود را نیز ارسال نمایند و پاسخ دریافت نمایند و همچنین مشاوران قضایی آماده تنظیم دادخواست و لایحه نیز می باشند.

پاسخ سوالات شما https://129i.ir/?cat=1

همچنین به اطلاع می رساند
کل فرم های قضایی با متن لازم در لینک ذیل موجود است
http://iran5050.com/?cat=138
که شما می توانید رایگان دانلود کنید و در دادگاه استفاده نمایید
تنها کافیست که فرم مورد نظر خود را جستجو نمایید

در مورد دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در لینک ذیل موجود می باشد.
http://iran5050.com/?p=5877
کلیه اطلاعات لازم در مورد دیه بصورت جزء به جزء توضیح داده شده است.

در مورد طلاق لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=طلاق
در مورد عدم تمکین لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=عدم+تمکین
در مورد ضرب و جرح لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ضرب+و+جرح
در مورد مهریه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=مهریه
در مورد نفقه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=در+مورد+نفقه
در مورد تصادف لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=تصادف
در مورد دعاوی ملکی لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?s=ملک
در مورد چک لینک ذیل را مطالعه نمایید
http://iran5050.com/?s=چک
و در مورد سامانه ثنا لینک ذیل را مطالعه فرمایید
سامانه ثنا روند پرونده شما را اعلام می نماید و شما می توانید از شکایت و موضوع شکایت و دستور قاضی مطلع شوید
http://iran5050.com/?s=سامانه+ثنا
در مورد دریافت خدمات قضایی از تلفن همراه لینک ذیل را مطالعه فرمایید
مانند فراموشی رمز ورود و غیره
http://iran5050.com/?p=857
در مورد شکایت از قضات لینک ذیل را مطالعه فرمایید
http://iran5050.com/?p=2625

لازم بذکر است
در بسیاری موارد شهروندان با توجه به پرداخت هزینه بالای وکلاء ، متاسفانه هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند
لذا این سامانه در جهت رفاه شهروندان ایرانی داخل و خارج کشور و کاهش هزینه های قضایی در صورت نیاز به لایحه ، دادخواست ، شکایت، دفاعیه ، مطالعه پرونده ،تجدید نظرخواهی و اعاده دادرسی ، درخواست خود با را به همرا مدارک ارسال نمایید تا کارشناسان مجرب و دانشگاهی ، درخواست شما را بررسی کرده و مدارک لازم را تنظیم و برای شما ارسال نمایند.
همچنین مستقیما می توانید از کانال تلگرامی ذیل کلیه اطلاعات لازم را بدست آورید.
iran5050com@
@iran5050com
https://chat.whatsapp.com/LXJ0EtK4nSV3I7cC0192nV
از صبر و شکیبایی شما متشکریم

Loading

انتشار توسط 8 تم
با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید