از مراجع تقلید در این مورد چهار نظر وجود دارد:
نظر {۱}
برخی از مراجع عظام بنابراحتیاط، جایز نمی دانند، مانند:
آیةالله العظمی امام خمینی:
احتياط واجب آن است كه امام زن، مرد باشد.
آیةالله العظمی گلپايگاني:
در غيرنماز ميّت احتياط لازم آن است كه زن امامت نكند هرچند مأموم زن باشد.
آیةالله العظمی فاضل لنکرانی:
امام جماعت بايد مرد باشد حتي براي زنان، بنابراحتياط واجب.
نظر {۲}
برخی از مراجع عظام مکروه می دانند، مانند:
آیةالله العظمی صافی گلپايگاني:
در غير نماز ميّت امامت زن بر زنها كراهت دارد.
نظر {۳}
برخی از مراجع عظام مستحب میدانند امام جماعت زن مرد باشد، مانند:
آیةالله العظمی شبیری زنجانی:
بنابر احتياط مستحبّ، زن، متصدّی امامت جماعت زنان نشود. {استفتائات}
آیةالله العظمی سبحانی:
احتياط مستحب آن است كه امام زن مرد باشد.
نظر {۴}
برخی از مراجع عظام امام جماعت زن برای زن را صحیح و جایز می دانند، مانند:
آیات عظام: خوئی، سیستانی، تبریزی، وحیدخراسانی:
فلاتصحّ إمامةالمرأة إلّا للمرأة.(امامت زنان جز برای زنان صحیح نیست) {منهاج الصالحین}
آیةالله العظمی امام خامنه ای:
امامت زن در نماز جمات فقط برای زنان جایز است.
آیات عظام: اراکی، نوری همدانی:
یجوز إمامةالمرأة لمثلها. (امامت زن برای زن جایز است). {العروة الوثقی}
آیةالله العظمی بهجت:
لابأس بإمامةالمرأة لمثلها. (امامت زن برای زن مانعی نیست). {وسیلةالنجاة}
آیات عظام: مكارم شیرازی، جوادی آملی:
امامت زن براي زن مانعي ندارد.
آیةالله العظمی مظاهری:
امامت زن برای زن ها اشکال ندارد.