آیا امامت جماعت بانوان جایز است؟

از مراجع تقلید در این مورد چهار نظر وجود دارد:

نظر {۱}

برخی از مراجع عظام بنابراحتیاط، جایز نمی دانند، مانند:

آیةالله العظمی امام خمینی:

احتياط واجب آن است كه امام زن، مرد باشد.

آیةالله العظمی گلپايگاني:

در غيرنماز ميّت احتياط لازم آن است كه زن امامت نكند هرچند مأموم زن باشد.

آیةالله العظمی فاضل لنکرانی:

امام جماعت بايد مرد باشد حتي براي زنان، بنابراحتياط واجب.

نظر {۲}

برخی از مراجع عظام مکروه می دانند، مانند:

آیةالله العظمی صافی گلپايگاني:

در غير نماز ميّت امامت زن بر زنها كراهت دارد.

نظر {۳}

برخی از مراجع عظام مستحب میدانند امام جماعت زن مرد باشد، مانند:

آیةالله العظمی شبیری زنجانی:

بنابر احتياط مستحبّ، زن، متصدّی امامت جماعت زنان نشود. {استفتائات}

آیةالله العظمی سبحانی:

احتياط مستحب آن است كه امام زن مرد باشد.

نظر {۴}

برخی از مراجع عظام امام جماعت زن برای زن را صحیح و جایز می دانند، مانند:

آیات عظام: خوئی، سیستانی، تبریزی، وحیدخراسانی:

فلاتصحّ إمامةالمرأة إلّا للمرأة.(امامت زنان جز برای زنان صحیح نیست) {منهاج الصالحین}

آیةالله العظمی امام خامنه ای:

امامت زن در نماز جمات فقط برای زنان جایز است.

آیات عظام: اراکی، نوری همدانی:

یجوز إمامةالمرأة لمثلها. (امامت زن برای زن جایز است). {العروة الوثقی}

آیةالله العظمی بهجت:

لابأس بإمامةالمرأة لمثلها. (امامت زن برای زن مانعی نیست). {وسیلةالنجاة}

آیات عظام: مكارم شیرازی، جوادی آملی:

امامت زن براي زن مانعي ندارد.

آیةالله العظمی مظاهری:  

امامت زن برای زن ها  اشکال ندارد.

با کلیک روی عکس،  سوال خود را یطور خودکار درواتساپ طرح نمایید وپاسخ رایگان دریافت نمایید

Check Also

دیه اعضای مختلف بدن بطور کامل و بصورت تشریحی در سال 1403

علامه دکتر حشمدارسامانه پژوهشی فقهی و حقوقی به موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه به …